11 Ekim 2024’te NVIDIA, GeForce adı altında piyasaya sürülen ilk video kartının piyasaya sürülmesinden bu yana 25. yılını kutladı: Bu, 1999 yılında son tüketicilere yönelik ilk Grafik İşleme Birimi (GPU) olarak kabul edilen NVIDIA GeForce 256’dır.
3D grafik hızlandırıcılar sunmakla sınırlı olan (sistemde 2D ekran kartının bulunmasını gerektiren veya gerektirmeyen) rakiplerinden farklı olarak GeForce 256, oyuncular için donanım hızlandırmayı da içeren ilk “eksiksiz” çözümdü. işleme prosedürleri Transform & Lighting, böylece zorlu görevleri işlemcinin “omuzlarından” kaldırır.
GeForce 256’nın, özellikle yüksek çözünürlüklerde ve 32 bit renk derinliğinde çağının en hızlı ekran kartı olması şaşırtıcı değildi; bu da rekabet açısından zayıf bir noktaydı. Bu arada, bu aynı zamanda NVIDIA’nın ana rakipleri olan 3dfx Interactive’den Amerikalılar (ve onların Voodoo kartları) için de yolun sonuydu ve 2002 yılında bizzat NVIDIA tarafından satın alındılar.
GeForce 256’nın açtığı olanaklar sayesinde, yeni NVIDIA mimarisinin sunduğu artan performanstan yararlanan ünlü Quake III Arena veya Unreal Tournament gibi devrim niteliğinde oyunlar ortaya çıktı. Bugünün oyunlarında hala hissedilen mirasın yanı sıra bu oyunlar, yapay zeka (AI) araştırmalarında, yaratıcı iş akışlarında ve geliştirme yöntemlerinde geçtiğimiz çeyrek yüzyılda gördüğümüz önemli ilerlemelere yeni yollar açtı.
1999 yılında GeForce 256’nın orijinal incelemesinden sorumlu Donanım Yükseltmesi Genel Yayın Yönetmeni Paolo Corsini şunları söylemişti:
GeForce 256’nın piyasaya sürülmesinden 25 yıl sonra, 3D grafik dünyası inanılmaz bir evrim yaşadı: PC’de oyun oynamak giderek daha karmaşık ve her meraklı için erişilebilir hale geldi. Ancak 1999 sonbaharında piyasaya sürülen ve şans eseri elime geçmeyi başardığım ürünün yenilikleri olmasaydı bunların hiçbiri muhtemelen gerçekleşmeyecekti. NVIDIA’nın, GeForce ailesindeki ilk GPU olan GeForce 256 ile başlayan geleneği sürdürmeyi başardığı 25 yıl.
GeForce 256’nın ardından gelen büyük gelişmeler
GeForce 256’nın ortaya çıkışından bir yıl sonra, 2000 yılında NVIDIA, halefi olan GeForce 2 serisini piyasaya sürdü; ilk kez daha uygun fiyatlı MX çeşitleriyle de mevcut olan bu seri, tüm PC oyun tutkunlarının oyun teknolojilerine erişimini demokratikleştirdi. modern bir GPU. 2001 yılında GeForce 3, halihazırda ünlü piksel teknikleri ve programlanabilir köşe gölgelendiricileri de dahil olmak üzere, yeni nesil GeForce 4 Ti’de olgunlaşan teknolojiler de dahil olmak üzere DirectX 8.0’ı tam destekleyen ilk GPU oldu. GeForce 3, video oyunlarının grafiksel gelişimi açısından o kadar önemli bir adımdı ki, bu video çipinin değiştirilmiş bir versiyonu Microsoft tarafından ilk nesil Xbox konsollarında tanıtıldı.
Bir sonraki grafik devrimi, RTX ailesinden ilk nesil video kartlarının piyasaya sürülmesiyle 2018’de gerçekleşti : NVIDIA GeForce RTX 2000 serisi. Bu, hibrit Işın İzleme (yansımalar, aydınlatma veya oyun gibi belirli öğeler) için destek ekledi. gölgeler ışın izleme teknolojisi yardımıyla oluşturuldu ve çok daha gerçekçi hale getirildi) ve aynı zamanda DLSS (Derin Öğrenme Süper Örnekleme, bir oyunun görüntülerini dahili olarak daha düşük bir çözünürlükte oluşturmak için tasarlanmış bir teknoloji ve daha sonra yapay zeka yardımıyla, bunları nihai çözünürlükte yeniden yapılandırın, performansta kayda değer bir artış sağlayın).
Bugüne kadar, NVIDIA’nın RTX ürün ailesi 4000 serisine kadar ilerledi; bu serideki GPU’lar, Işın İzleme efektlerinin oluşturulması ve sistemin neden olduğu gecikmelerin ortadan kaldırılması söz konusu olduğunda daha iyi performansa ek olarak yeteneklidir (NVIDIA Reflex aracılığıyla) ), ancak aynı zamanda hem hız hem de görüntü kalitesi açısından DLSS’de önemli gelişmeler (ek Çerçeve Oluşturma ve Işın Yeniden Oluşturma teknolojilerinin sunulması yoluyla ).
Kaynak: NVIDIA